Crumpler

Briefing:

Crumpler is een Australische tassenmaker (sinds 1995) die o.a. rugzakken en messenger bags maakt. Vanaf het begin waren de tassen kleurrijk, stoer en stevig en waren bedoeld voor fietskoeriers. Door de jaren heen is het publiek groter geworden. Vooral hippe actieve jongeren, en ouderen, horen nu ook tot de doelgroep. Ze willen nu een Nederlandse webshop openen. Daar wil Crumpler, in navolging van een aantal concurrenten, bezoekers de mogelijkheid bieden om zelf een messenger (laptop)bag te ontwerpen en te bestellen – hiervoor wordt een retro model als basis gebruikt.

Uitwerking:

Ik heb voor Crumpler een systeem ontworpen waarin een gebruiker een eigen tas kan ontwerpen. Deze ontwerp opdracht heb ik vooral gebruikt om te oefenen met design patterns. Ik heb mezelf vragen gesteld als “wat is een goede foutmelding” en “hoe zorg ik ervoor dat alles goed leesbaar is”. Het is best een lastige klus om de tas te ontwerpen, de gebruiker moet veel stappen doorlopen. Daarom heb ik ervoor gekozen om de gebruiker te laten zien hoe ver hij nu is en wat hem nog te wachten staat. Op die manier heeft de gebruiker vanaf het begin al een idee wat hem te wachten staat en kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Bij dit project lag de focus echt op het maken van een zo goed mogelijke user interface. Dat is dan ook de reden dat er weinig aandacht is besteed aan het visuele uiterlijk. Ik heb ervoor gekozen om op de eerste pagina een aantal specifieke dingen te vermelden. Bijvoorbeeld dat er alleen met creditcard betaald kan worden, dit zodat de gebruiker voordat hij de beslissing maakt om te bestellen weet wat de gang van zaken zijn. Op deze manier voorkom je ongewenste verassingen.

Ik heb ook bijvoorbeeld nagedacht over wat de beste manier van navigeren zou zijn. Omdat de gebruiker zeer veel stappen moet doorlopen heb ik gekozen voor een progress bar. Iedere aparte handeling met betrekking tot het ontwerp van de tas heb ik opgesplitst. Op deze manier kan de gebruiker makkelijk terug naar één punt in het ontwerp. Bijvoorbeeld “branding”. Ook heb ik ervoor gekozen om de stijl heel visueel te houden. Dit zodat de gebruiker niet alleen maar tekst hoeft te lezen, maar snel kan zien waar hij is en wat hij moet doen.

Verder heb ik veel aandacht besteed aan de formulieren die de gebruiker moet invullen. Bijvoorbeeld de labels boven de invoervelden zodat de gebruiker nooit kan vergeten wat hij in moest vullen, maar bijvoorbeeld ook hints. Vooral bij het betaal gedeelte was het belangrijk om de gebruiker te helpen met de creditcard gegevens. Wat ook een heel belangrijk punt was waren de foutmeldingen. Ik heb ervoor gezorgd dat de foutmelding de gebruiker laat zien dat er iets fout is, wat er dan precies fout is en hoe de gebruiker dit kan oplossen.

In dit ontwerp is er sprake van veel feedback naar de gebruiker toe, wat zorgt voor een fijne gebruikerservaring.