Milledoni

Debriefing

Een goed cadeau zegt meer dan 1000 woorden. Maar een goed cadeau luistert nauw. Voor wie is het? Hoe goed ken je deze persoon? Wat wil je uitgeven? Wat is de reden van het cadeau? Van gewoon een sympathiek gebaar tot een blijk van waardering, van een cadeau dat je achterlaat op een cadeautafel tot hét groepscadeau op een huwelijk of jubileum: Milledoni helpt je op weg naar net dat cadeau dat vertelt wat je wilt vertellen.

Gedreven door een passie voor gepaste, passende cadeaus, struint Milledoni dagelijks het web af naar de betere cadeaus. Daarbij geholpen door de even gepassioneerde community! Zo kun je op Milledoni zoeken op leeftijd, bedrag, gelegenheid, maar vind je ook de reacties van anderen op een cadeau.

Milledoni

Milledoni is als startup begonnen met een beperkt budget. In de eerste fase is gewerkt aan aan degelijke achterkant. Tijdens de grote tweede release is voor de desktop site het meeste budget vrij gemaakt. Voor mobiel is een betaalbare en gemakkelijk te onderhouden responsive variant gekozen. Nu Milledoni gaat lopen is er budget vrijgemaakt voor verbetering van de mobiele variant. Het is niet uitgesloten dat een goed ontwerp voor mobiel doorgevoerd gaat worden naar de desktop variant. Wij staan overal voor open, mits goed onderbouwd!

Opdracht vanuit de opdrachtgever

- Je bent vrij om de filters op een andere manier uit te voeren. - Gebruik zo veel mogelijk de bestaande filters. - Onderbouw elke ontwerp beslissing via je ontwerpdocument. - We zoeken alleen een oplossing voor het vinden van een passend kado (dus niet login, navigatie, blog, delen, nieuwsbrief, etc.)

Uitwerking

Om milledoni een goed advies te kunnen geven heb ik eerst onderzocht welke problemen de gebruiker ondervindt. Ik heb een aantal vragen opgesteld op Postural, Structural en Behavioural niveau. Deze vragen heb ik gebruikt om de verwachting van de gebruiker te achterhalen en te bepalen welke problemen er zich voor doen.

Door middel van zes vragen heb ik een mental model opgesteld die precies laat zien wat de verwachting van de gebruiker is, wat voor probleem er is, waar dat probleem ontstaat en hoe ik dat probleem kan oplossen. Het probleem heb ik duidelijk beschreven en bij dit probleem heb ik telkens twee oplossingen bedacht. De oplossingen heb ik ook weergegeven in de vorm van design patterns. Vervolgens heb ik een keuze gemaakt tussen de twee patterns welke voor de gebruiker de beste oplossing is. De gekozen pattern heb ik vervolgens geschetst zoals het eruit zou zien op milledoni.nl. Dit heb ik gedaan door twee low-fidelity schetsen te maken. Uit deze twee schetsen heb ik er ook één gekozen en daar heb ik een detail wireframe van gemaakt. Om mijn keuze tussen de twee low fidelity schetsen te verantwoorden heb ik mijn keuze ook onderbouwd.

Om goed te kunnen laten zien hoe de gehele zoekfuntie werkt heb ik nog meer detail wireframes gemaakt en deze verwerkt in een wireflow. De wireflow laat stap voor stap zien hoe de gebruiker door de gehele zoekfuntie gaat. Het gaat hier wel alleen om de happy flow, eventuele error scenario’s zijn hier weggelaten. Ik ben erg in detail gegaan om de werking goed weer te kunnen geven.

Tot slot heb ik flowcharts gemaakt om alles weer te geven wat mogelijk is binnen de zoekfunctie. De flowchart is gebaseerd op mijn redesign van milledoni.

Tijdens dit project heb ik het gebruik van mental models, wireflows en flowcharts geoefend.